Forside Erhverv Anker gidsel i Suez

Anker gidsel i Suez

Grotte fik i januar hjælp af slæbebåd på turen ind til værftet i Hvide Sande. Nu skal der i hast laves et nyt anker og ny ankerkæde til Molslinjens første el-færge
Grotte fik i januar hjælp af slæbebåd på turen ind til værftet i Hvide Sande. Nu skal der i hast laves et nyt anker og ny ankerkæde til Molslinjens første el-færge. (Foto: Molslinjen )

Da det gigantiske fragtskib, Ever Given, for nylig satte sig på tværs af Suez, stoppede store dele af verdenshandelen. Lige nu holdes skibet og lasten på mere end 18.000 containere tilbage af de ægyptiske myndigheder – og i en af containerne ligger anker og ankerkæde til Molslinjens første el-færge, Grotte.

Grotte er ved at blive gjort klar til sejlads mellem Esbjerg og Fanø i sensommeren i år – men lige nu er skibets anker og ankerkæde blevet en del af konflikten omkring Ever Given, som satte sig på tværs af Suez-kanalen og spærrede for en af verdens største handelsruter til søs.

Skibet og dets containere holdes som gidsel af Ægypten, som vil have erstatning i milliard-klassen af de japanske ejere af Ever Given.

”Og i en af containerne om bord ligger altså både anker og kæde til Grotte”, forklarer Molslinjens presse- og Kommunikationschef, Jesper Maack, i en pressemeddelse.

Hos Molslinjens tekniske afdeling er håbet om at få ”løsladt” Grottes anker ved at svinde.

”Vi må efterhånden erkende, at konflikten omkring Ever Given ikke ser ud til at løse sig foreløbig. Derfor har vi i samarbejde med værftet i Hvide Sande bedt hollandske Wortelboer om at sætte gang i produktionen af et nyt anker og kæde”, siger Jesper Maack.

Hvide Sande Shipyard har lovet at få produceret et anker i så god tid, at indsættelsen Grotte i Esbjerg ikke bør blive forsinket.

Tidligere artikelVar satsning på “smal” ledelse – i virkeligheden til, for at tilrane sig magten
Næste artikelPeter Fabrin ny adm. direktør hos Team Danmark